enamad

لوله‌‌های فرسوده آب، زیر پای شهر را خالی می‌کنند

13 شهریور 1395

به گزارش واحد خبری چهارمین کنگره بین المللی مدیریت شهری ایران، به نقل از همشهری ، 

نشت آب این روزها به قصه‌ای تکراری می‌ماند که دیگر همه آن را حفظ شده‌اند.

لوله‌هاي فرسوده سيستم آبرساني تهران موجب نشت آب و شست و شوي خاك ريزدانه شدند تا حفره‌اي ديگر در معابر شهري ايجاد شود و جاي ديگري از سطح شهر با فرونشست روبه‌رو شود.حادثه شهران با گذشت كمتر از 3‌ماه هنوز از اذهان عمومي پاك نشده و مردم به چشم خود ديده‌اند كه فرسودگي تأسيسات شهري تا چه حد مي‌تواند فاجعه بار باشد. پنجشنبه ظهر پرده‌اي ديگر از اين حادثه تكراري در محدوده خيابان پيامبر منطقه5در معابر شهري نقش بست. در اين حادثه هم برخي انگشت اتهام را سوي متروي تهران گرفتند. به قول معاون شهردار تهران‌ «مترو مرغ عزا و عروسي شده است.»

مازيار حسيني، معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره به همشهري گفت: بازنگري در تاسيسات شهري به‌عنوان يك پروژه ملي ضرورتي انكارناپذير است كه ناديده گرفته شده‌. وي كه از نخستين دقايق وقوع حادثه در محل حضور پيدا كرده بود، ‌تصريح كرد: از اين دست حوادث هر هفته در گوشه و كنار شهر رخ مي‌دهد. بارها و بارها تأكيد كرده‌ام سيستم فرسوده تاسيسات شهري بايد به‌عنوان يك پروژه ملي مورد بازنگري قرار گيرد. اين متخصص عمران و سازه تأكيد كرد: در اين حوادث نه‌تنها به موضوع فرسودگي تاسيسات شهري توجه نمي‌كنند، بلكه هميشه مترو را به‌عنوان مرغ عزا و عروسي در همه فرونشست‌هاي زمين كه در تهران اتفاق مي‌افتد، سربريده و مقصر مي‌دانند؛ به‌طوري كه آن را به حفاري مترو ربط مي‌دهند.

  • سياسي كاري در برابر خدمت

متروي تهران هم‌اكنون بيش از 180كيلومتر از معابر شهري را پوشش مي‌دهد و با افزوده شدن خطوط 6و 7، طول اين شبكه پيشرفته و سريع حمل ونقل شهري به 241كيلومتر خواهد رسيد. بدين‌ترتيب در هر حادثه‌اي‌، گرفتن انگشت اتهام به سمت مترو آسان خواهد بود؛ دريغ از آنكه اين شبكه قرار است بار ترافيك را از دوش تهران بردارد و سياسي كاري نبايد سد راه خدمت به مردم شود. خط 6مترو كه برخي آن را علت نشست زمين در خيابان پيامبر مي‌دانند، از دولت آباد آغاز مي‌شود و تا رسيدن به شهرك نفت در شمال غرب تهران، ٣١ كيلومتر طول و ٢٩ ايستگاه دارد و روند ساخت تونل‌هاي آن بي‌توجه به سياسي‌كاري برخي چهره‌ها و رسانه‌ها، 58درصد كل خط ساخته شده و تا پايان امسال بخشي از آن در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد.

  • امكان نشست زمين در هر نقطه شهر

آخرين حادثه پيش از رخداد روز پنجشنبه حوالي حسينيه ارشاد رخ داد. در آن حادثه نيز حفره‌اي با وسعت 2در 3متر ايجاد شد اما اين حادثه هر هفته يك گوشه از تهران تكرار مي‌شود. مازيار حسيني كه خود مديريت بحران حادثه اخير را به عهده داشت، در اين‌باره گفت: خاك تهران از نوع سنگي نيست و داراي ريزدانه است كه اگر آب وجود داشته باشد مي‌تواند ريزدانه‌ها را بشويد و زير آسفالت حفره ايجاد كند. بنابراين هر لحظه و هرجا ممكن است اتفاقي رخ دهد.

  • تونل مشترك؛‌ يك قانون بي‌مجري

در بيشتر شهرهاي پيشرفته جهان، همه تأسيسات شهري در تونلي مشترك جمع‌آوري مي‌شوند تا درصورت بروز حادثه دسترسي به آن و رفع ايراد به سرعت صورت گيرد و ايمن‌سازي‌ تونل موجب پيشگيري از هرگونه حادثه شود. تهران با وسعت 640كيلومترمربع و 9ميليون جمعيت ساكن، از معدود شهرهاي جهان است كه نقشه و كانال تاسيسات شهري در آن بي‌معني است و تنها نمونه چنين كانالي در زمان اجراي پروژه صدر- نيايش و با همت مديريت شهري محقق شد.

بنابراين لازم است دستگاه‌هاي مسئول كه بنا بر نص‌قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در رابطه با ايجاد كانال تاسيسات شهري مسئوليت دارند، در اين‌باره اقدامات مقتضي را صورت دهند تا شاهد مشكلاتي نظير حوادث شهران و خيابان پيامبر نباشيم. اين تونل البته در شرايطي محقق خواهد شد كه شهر به جاي ده‌ها مدير، مديري واحد داشته باشد.از سويي انتظار مي‌رود دست‌كم با نشت آب و فرسودگي لوله‌ها، تأسيسات شهري تهران مورد بازبيني جدي قرار گيرد.

  • خيابان پيامبر؛ ظهر يك پنجشنبه

امدادرساني سريع مانع از هرگونه رخداد جدي در حادثه اخير شد. پنجشنبه ظهر در خيابان پيامبر و محلي نزديك به مركز تجاري كورش به‌دليل نشست زمين، گودالي با عمق حدود 3متر ايجاد شد و يك دستگاه خودروي پژو در ‌ گودال افتاد و يك دستگاه پرايد هم در آستانه سقوط مهار شد. خوشبختانه اين حادثه هيچ‌گونه خسارت جدي جرحي و يا فوتي نداشت و تنها 2نفر كمي آسيب ديدند كه سرپايي مداوا شدند. در پي اين حادثه بخشي از لوله گاز عبوري مانند حادثه شهران شكست اما به سرعت انتشار گاز مهار شد و به‌دليل ايمن‌سازي سريع محوطه توسط آتش‌نشاني و نيروهاي امدادي انفجاري رخ نداد.

قابل ذکر است چهارمین کنگره بین المللی مدیریت شهری ایران در سال 96 در شهر تهران برگزار خواهد گردید که یکی از  محورهای آن بحث مدیریت بحران در شهر می باشد  و این موضوع توسط صاحبنظران این عرصه   به بحت و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

برچسب ها: چهارمین کنگره بین المللی مدیریت شهری ایران، کنگره مدیریت شهری، همایش بین المللی مدیریت شهری ایران، مدیریت شهری، حمل و نقل، ترافیک، زیباسازی شهری، نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران، دومین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ، شهر سازی نوین، مدیریت نوین شهری


374
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 

تماس

02133699093-4

01133359334

02189786524

conf.ntpco[at]Gmail.com

چاپ مقالات برتر در مجلات ISI

به اطلاع پژوهشگران محترم می رساند، ستاد کنگره مدیریت شهری در نظر دارد مقالات برتر این کنگره را در مجلات بین المللی ISI در هفت محور اصلی مدیریت شهری، مدیریت شهرسازی، مدیریت شهر الکترونیک، مدیریت توسعه شهری پیشرفته، اقتصادشهری، مدیریت بحران و مدیریت گردشگری به چاپ رسانیده و همچنین با اهدا لوح یادبود و تندیس بلورین کنگره ازاین نویسندگان درمراسم اختتامیه کنگره تجلیل و قدردانی به عمل آورد.

حامیان رسانه ای

مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران